torsdag 26 maj 2016

Vegansk snickersglass

Vegansk snickersglass

Den här bloggen har varit inaktiv bra länge nu, så när det var dags att författa ner receptet på en dessert jag lagade kändes det rätt att skapa liv här igen. Kul att inleda med ett recept på något onyttigt :) Efterrätten jag ska presentera gör nämligen inga anspråk på att vara nyttig eller proteinrik. Däremot är den fri från animalier och jättegod! Eftersom min lillasyster är vegan och jag är intresserad av att få fler att upptäcka att animalier inte behövs i allt tycker jag det är lite extra roligt att experimentera med just den veganska matlagningen/bakningen. Och om det är någon animalisk dessert jag skulle sakna som vegan så är det min favoritglass - snickersglassen!



Jag hade lite problem med att få till utseendet och kommer testlaga den igen och eventuellt uppdatera receptet efter det. Men eftersom smaken blev så bra och så många efterfrågat tillagningsanvisning går jag ändå ut med det recept jag hade till grund. Hoppas dina blir finare än mina!

Ingredienser

  • 1 förpackning vegansk vaniljglass (jag använde Tofuline)
  • 15 semitorkade dadlar, urkärnade
  • 1-2 dl salta jordnötter
  • 200 g choklad (jag använde 100 g vegansk mjölkchoklad och 100 g mörk choklad)
  • 1,5 msk kokosolja


Gör så här

  1. Ställ fram glassen och låt tina lätt. Ta fram en matlåda/mindre form med hög kant och lägg ett bakplåtspapper i. Sprid ut glassen i formen och platta till den. Du vill få en relativt tunn "glasskaka" som du sedan kan skära i lagom stora bitar. 
  2. Frys in glassen igen, minst 30 min men gärna längre. Under tiden kan du göra kolasåsen. 
  3. Kolasås: mixa dadlarna med 1-2 msk varmt vatten. Det ska bli en kladdig röra så addera vattnet varsamt så det inte blir för rinnigt. 
  4. När glassen stelnat helt, ta ut och skär i mindre bitar. Välj själv hur stora glassar du vill göra. 
  5. Toppa varje individuell bit med ca 1 msk "kolasås" och lite jordnötter. Ställ in i frysen igen i ca 30 min. 
  6. I ett vattenbad, värm chokladen tillsammans med  kokosoljan. 
  7. Ta fram glassarna och ringla SNABBT över drygt hälften av chokladen, spara resten. (Jag försökte täcka varje bit men det gick inte så bra - nästa gång tänker jag istället ringla över chokladen.)
  8. In i frysen igen i ca 30 min på ett fat med bakplåtspapper. 
  9. Om den överblivna chokladsmeten stelnat, värm upp igen. (Min behövde inte återuppvärmas utan höll sig flytande.) Ta fram glassarna och doppa undersidan av varje glass i chokladen.
  10. Ställ in i frysen på ett bakplåtspapper igen. Efter att den sista chokladen stelnat är de redo att förtäras!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar