söndag 4 januari 2015

Träningslogg 2015 och PR i bänk (Film!)

Det här med en publik träningslogg, jag kanske skulle ge mig på det igen? Onekligen är det bra för min motivation, ett effektivt sätt att arkivera och hålla koll på min utveckling och dessutom är det roligt att dela med sig av det bra och dåliga som händer i träningen. Möjligt att jag inte delar varje inlägg på fb, vi får se.

Jag testar. 

Torsdag 
Träningsåret började med en vilodag, stabilt och bra. Laddade inför min bänkmaxning på fredag istället. Har blivit mycket bättre på att vila det senaste året och känner mig mindre sliten än vad jag gjorde förr, samtidigt som jag blivit starkare. Lagom med vila är bra grejer,

Fredag 
Utfall
20 kg - 10
50 kg - 8
60 kg - 6 x (6)

Front squat, ketttlebells
2 x 16 kg - 6 x (6)

Back squat med stopp på pall
50 kg - 10
60 kg - 10
65 kg - 2 x (5)
70 kg . 5 x (5)

Benchpress
20 kg - 10
50 kg - 5
55 kg - 5
60 kg - 3
65 kg - 3
67,5 kg - 1
70 kg - 1 PR!!!
72,5 kg - Fail 
72 kg - 1 PR2!!!

Abwheel, handstand 

Riktigt bra pass! Har på grund av en skada i höften inte kunnat köra knäböj med vikt på snart 4 månader. Jättetråkigt eftersom jag precis började intressera mig för styrkelyftens värld. Men det hade kunnat vara värre, jag har exempelvis kunnat köra utfall med relativt höga vikter och marklyften har inte påverkats alls av skadan. De senaste veckorna har jag testat gränserna lite och då hittat att front squat med kettlebell (men inte med stång för någon anledning) går bra. Även knäböj (ej djupa) med stopp eller knäböj där jag sätter mig på en box funkar. 

Bänkpressen har jag laddat inför ett tag nu, inte maxat sedan tävlingen i slutet av september där jag tog 68 kg. Testat Davids träningsprogram, Liljerovsky, och känt att jag blivit starkare, så det var dags. 70 kg var inga problem, hamnade rätt från start. 72,5 gick inte alls, kändes märkligt kring höger axel och tappade all kraft i botten. Plockade av 0,5 kg och då gick det plötsligt bättre, så 72 kilo blev mitt nya PR. Kroppsvikten den dagen var 62 kg. 





Målet 2015 är att nå SM-kvalgränsen, i alla fall i bänken som ligger på 75 kg för min viktklass (-63). Hade ju varit asfräckt att nå den totala kvalgränsen på 335 kg,  men där har jag med mina 302 kg (145 kg marklyft + 85 kg knäböj + 72 kg bänkpress) en bit kvar samt en höft som inte gillar djupa knäböj för tillfället. Har fått remiss, så snart hopas jag få besked om vad det handlar om, men det lutar åt impingement. 

Lördag
Löpning
Distans: 4 km
Tid: 17,54
Tempo: 4:38 min/km

Pull-ups
4, 11, 8, 8, 5

Handstand, bridge practice


Söndag
RPM - 45 min intervallbaserad spinning
Handstand, bridge practice


Två dagar av kortare, men intensiva konditionspass. Det är just den här typen av konditionspass som jag anser är roliga. Distans är inget för mig, i alla fall just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar