torsdag 5 juni 2014

Jag ska springa!

Löpning är en träningsform som jag ändrar förhållningssätt och attityd till lika ofta som jag byter kläder. När jag av olika skäl inte kan springa saknar jag det otroligt mycket och när jag kan springa klagar jag på att det är jobbigt och enformigt. Löpning gör mig frustrerad samtidigt som det kan hjälpa mig stressa ner. Ömsom vin, ömsom vatten helt enkelt. Efter varenda löppass är jag dock alltid på riktigt gott humör och kan inte låta bli att planera och visualisera framtida pass, det måste ju betyda att jag innerst inne älskar det?

Att ha en tävling/ett lopp framför mig fungerar likadant. Jag ångrar mig bittert när passen känns jobbiga och mitt upplägg får mig att känna mig låst, samtidigt som jag älskar strukturen och det fokus jag får när jag har ett tydligt uppsatt mål samt att möta ångesten på tävlingsdagen. Nu på lördag ska jag springa terrängloppet Salomon Trail Tour i Skatås, det blir mitt fjärde terränglopp. Genom att anmäla mig ett par månader sedan har jag tvingats att komma igång med löpningen, vilket på det stora hela varit en bra grej. Nackdelen är att jag blivit lite överentusiastisk (som jag har en tendens att bli) och därför anmälde mig till nästa års Göteborgsvarv. Jag är livrädd för detta! Har sprungit en gång tidigare på 1:43 och då blev jag riktigt sjuk efteråt. 21 km är en väldigt lång distans för mig med alldeles för många chanser att bryta. Så det är med lite skräckblandad förtjusning jag ser fram emot helgens 7 km lopp och Göteborgsvarvet 2015.






Recap från träningen som varit! 

Nu blir det 2 dagars vila innan loppet på lördag och sedan drar jag till San Francisco och tar en välförtjänt tre veckor lång semester. Kommer troligen springa lite där och syssla med lite kroppsviktsträning men inte så mycket mer.

TORSDAG
Löpning 
6 km i Änggårdsbergen, lugnt tempo

FREDAG 
Marklyft
60 kg - 10
80 kg - 10
90 kg - 5
110 kg - 3, 4, 4, 4, 4
115 kg - 2 x (2)
120 kg - 2 x (1)

Bänkpress
20 kg - 15
50 kg - 5
55 kg - 5, 5, 5, 5

Ab-wheel
Full rollouts: 1, 2, 3

LÖRDAG 
Löpning 
Milen i Skatås
Längsta jag sprungit på väldigt länge! Gick förvånansvärt bra, tog det ganska lugnt. Fokus: att inte stanna.
Tid: 50 min, 45 sekunder

SÖNDAG 
Yoga

MÅNDAG
Knäböj
50 - 10
60 - 6 x (6)

Pull-ups
12, 10, 8, 6, 4 (40)

Calisthenic
Maghjul, handstand, skin the cat, etc.

TISDAG
Marklyft
80 kg - 10
90 kg - 5
100 kg - 5 x (5)

Press ovanför huvudet med stång
20 kg - 20
30 kg - 2 x (5)
37,5 kg - 3 x (3)

ONSDAG
Löpning
5 km
Tid: 25 min
På löpband, hade så svårt att få till det tidsmässigt annars. Svettigt och svårt att hålla 5-tempo hela vägen, men det gick.

Mattips!


Gå till A Fucking Awesome Sandwich på Linnégatan, beställ en Grilled Tuna och en rödbetsjuice. Ät och tacka mig för att jag guidade dig dit. Riktigt awesome. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar