tisdag 17 juni 2014

En oförtjänt bra semester

Jag har det oförtjänt bra just nu. Herregud vilken fin semester det blev, vilket är rätt otroligt med tanke på omständigheterna.

Det gångna året har varit kul men stormigt, många projekt, mycket nytt och väldigt lite tid för återhämtning. Jag bokade resan ett par månader sen, trots att jag knappt hade ork att planera en vecka framåt i tid. Jag har under mina 25 år lärt känna mig själv lite grann och vet att jag behöver förflytta mig fysiskt (helst över Atlanten) för att landa mentalt och slappna av på riktigt. Jag har också haft dåligt samvete över att jag haft så lite kontakt med min familj i USA. Dessutom renoverar vi i sommar och det passade väldigt bra för alla inblandade att jag höll mig borta när det var som stökigast hemma. En semester till Kalifornien var nödvändig ,helt enkelt. Men jag planerade ingenting. That's right, jag visste att jag skulle flyga in till San Francisco där min farmor och faster bor och att jag skulle tillbringa lite tid i LA med min farfar och lillebror för att sedan åka tillbaka till San Francisco (färdmedel och sätt oklart) och sedan åka hem igen. 3 veckor och ingen plan. Herregud.

Lyckligtvis är jag en bortskämt skitunge. Jag har blivit så väl omhändertagen av släkt och vänner här att jag inte riktigt vet hur jag ska visa min tacksamhet. De känner mig och vet vad jag gillar och har hjälpt mig oerhört mycket med skjutsande, planerande och att hålla mig sällskap. De vet om att jag är rastlös och behöver röra på kroppen. De vet att jag äter mycket och ofta. De vet att jag uppskattar en god måltid, vin, och att utforska. De förstår att jag behöver ta hand om min introverta sida då och då. Jag är på en bra plats just nu, helt klart.

Jag hade en vag plan om att uppdatera bloggen med små sammanfattningar över vad jag gjort på resan, för att inte glömma bort något samt tipsa framtida resenärer om vad jag tycker man bör passa på att göra när man är i Kalifornien. Här kommer därför en kort resumé av den senaste veckan.

Sirsasana @ Griffith Observatory

Vecka 24

Tisdag 
I San Francisco. Började dagen med en löptur i skogen, lyckades springa vilse så passet blev mycket längre än tänkt... Men ingen skada skedd. Sedan blev det ett besök till the Ferry Plaza Farmers Market där jag köpte på mig massa frukt och grönt (fäll hårt för en korsning mellan plommon och aprikos!) och åt den godaste glassen ever på Humphry Slocombe Ice Cream. En kula Blue Bottle Vietnamese Coffee och en kula Oolong Tea. Till lunch blev det en Breakfast burrito på Mijita. Strosade sedan runt i Chinatown och åkte Cable cars, som man bör i San Francisco.

Onsdag 
Åt frukost på The Grove. Maroccan baked eggs blev det, shit vad gott. Besökte the Walt Disney Family Museum som hade en fräck Mary Blair utställning. Sedan strosade vi runt i Golden Gate Park där vi besökte California Academi of Sciences, drack te på the Chinese Tea Garden samt ett snabbt besök på the de Young Museum.

Torsdag
Började dagen med en löptur, sprang inte vilse men stötte på en prärievarg. Körde sen till Monterey där vi besökte Point Lobos State Reserve, riktigt fint! Avslutade med god mat och drinkar på Hulas Island grill, bästa fish tacon hittills!

Fredag
Joggade längs med strandpromenaden i Monterey och åt sedan frukost på populära Crêpes of Brittany besökte The Monterey Bay Aquarium och körde sedan längs med 101 till nästa destination, Los Angeles. 6 sköna timmars bilfärd. Glad att jag ska flyga tillbaka till San Francisco. Bila är inte riktigt min grej.

Lördag
Min första LA-dag bjöd på träning! Besökte ett 24 hour fitness. Skönt att få lyfta lite! Bänkpress, knäböj, marklyft och TRX blev det. Viktplattorna var förfärliga (se bild nedan) annars ett stort och bra gym. Åt Libanesiskt till lunch, så himla gött. Sedan shopping på Westfield mall i Topanga.

Värdelösa viktplattor

Söndag
Träningsvärk! Så sinnessjukt ont i kroppen efter gymträningen. Hittade en lekpark som jag kan använda under min visit här.Fars dag, umgicks mest med familjen, åt god mat.


Vecka 25

Måndag
Spenderade dagen allena, väldigt skönt. Tränade på förmiddagen i lekparken, shoppade och käkade lunch på Cheesecake Factory. Hann till och med sola lite på eftermiddagen. Har inte blivit så mycket solande hittills faktiskt, så det var skönt.

Tisdag
Spenderade dagen med Hanna i hennes hoods, Los Feliz. Supermysigt! Växte upp tillsammans med Hanna i Torsby, så kul att se henne i här i Kalifornien, LA klär henne. Frukost på Porto's som jag velat testa länge och lunch på ett av Hannas favoritställen, Alcove. 

Ett par dagar kvar i LA, på måndag flyger jag till San Francisco och på fredag är det dags att åka hem igen.Hinner nog äta massa gott innan dess!

Lite gott och blandat från resan hittills

Birds Island @ Point Lobos, Monterey

Cable cars, SF

China town, SF

Bay bridge, SF

Maroccan eggs @ The Grove, SF

Natarajasana @ Chinese Tea Garden, Golden Gate Park, SF

China town, SF

Tide pools @ Point Lobos, Monterey

Gecko lizard, California Academy of sciences, SF



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar