fredag 10 januari 2014

Jetlag och 200 snatch

Har filat på ett inlägg om sista veckan på Maui, men beslutat för att vänta lite med det. Istället kommer jag sammanställa en post som innefattar min helhetsupplevelse av semestern, men först efter jag hunnit landa hemma och fått lite distans till resan. För att ge en liten hint kan jag väl säga så här, Hawaii rocks och Maui no ka 'oi!

Hemresan var speciell. Vi lämnade Hawaii fredag kl. 23:00, 5 timmar senare landade vi i LA där vi spenderade ca 12 timmar innan nästa flyg. Som tur var lyckades jag sova på första planet. I LA hälsade vi på några släktingar, åt mat och duschade. Kände mig lite hemmastadd och nostalgisk faktiskt och fick en stark längtan att åka dit snart igen. Samtidigt ville jag få resan undanstökad och komma hem på riktigt. Andra flygresan, LA till London, gick bra. Fick lite gjort lite jobb och plugg, såg ett par filmer, sov inte så mycket, kanske totalt 2 - 3 timmar. Lång mellanlandning i London och plötsligt mådde jag fruktansvärt dåligt, magknip, huvudvärk, illamående och yrsel så jag knappt kunde stå på benen. Men som det allt oftast blir för mig, gick det snabbt över och jag kände mig pigg och glad igen. Rollercoaster Sierra, emotionellt och fysiskt.

 Los Angeles - en härlig blandning av sol, palmer, trafik, familj och smog! 


Landade i Gardemoen söndag kväll och var hemma hos mina föräldrars hus i Torsby någon gång runt midnatt. Hade verkligen kämpat med att hålla mig vaken de sista 10 timmarna av resan för att kunna sova hela natten, jag är väl medveten om att jag annars får väldigt svårt med tidsomställningen. Har haft ganska rejäla sömnproblem i perioder och långa resor med många timmars tidsskillnad kan definitivt vara en utlösande faktor för mig. Lyckligtvis sov jag hela natten, halleluja! Vaknade, yr och förvirrad. Packade om (1 månads semester --> hinner handla en sjukt massa grejer) och innan jag visste ordet av det var jag på ett tåg på väg till hem till David, otroligt skön känsla att vara hemma.

Återställare  - fräsch sallad på Heathrow Airport med kyckling, räkor, mango och mandel



Måndag natt sov jag jättebra, aldrig sovit så bra efter en långresa. Tisdag tränade jag knäböj, marklyft och dips, gick bättre än förväntat, fram för allt knäböjen kändes bra. Natten till onsdag var en enda lång mardröm - sov knappt 3,5 timmar. Kände mig som ett vrak hela onsdagen, valde att gå på ett yogapass istället för annan träning - bra val, men jag lyckades givetvis somna under avslappningen. Höll mig vaken hela dagen (en 10 minuters powernap och natten är körd) och sov som en stock natten efter. Är uppenbarligen  lite lätt nojig över det här med sömnen... Något jag inte behöver vara nojig med är maten, riktigt skönt att ha en fylld kyl från fitnessmatkassen. Hemlagad, god och hälsosam mat känns väldigt rätt just nu.

Efter en månad med semestermat var det minst sagt gott att komma hem till fitnessmatkassen! Här en av mina favoriträtter, torsk med palsternackspuré och en sallad med fänkål och sockerärtor. Nu finns även fitnessmatkassen som en middagskasse, beställ hem din HÄR.


Igår hade jag ett examinerande seminarium, blev tack och lov godkänd. Har inte varit så disciplinerad under semestern, men det var ett intressant ämne så jag hittade väl motivationen någonstans ändå. Seminariet i sig var faktiskt givande, börjar gilla den här examinationsformen mer och mer. Snatchade även på torsdag - första kettelebellpasset på 5 veckor! Ville utföra ett voluminöst pass som samtidigt var skonsamt, blev någonting i gränslandet. 5 reps per sida följt av 30 sekunders vila i totalt 20 minuters tid. 200 snatchar lyckades jag få till enligt det upplägget, kändes förvånansvärt bra. Lite vila från vikter har visst varit till godo.

TISDAG
Squat
40 kg - 1 x (10)
55 kg - 2 x (5)
60 kg - 3 x (5)

Deadlift 
70 kg - 1 x (10)
90 kg - 5 x (5)

Dips
BW - 10, 10, 8, 8, 8

Bodyweight och dyl
Frontlever, backlever practice
Skin the cat
Handstand
TRX plank

ONSDAG
Yoga med Mia

TORSDAG
Snatch
Vikt: 20 kg
Reps: 5/5 x (20)
Duration: 20 min
Vila: 30 sekunder mellan varje 5/5
Tot: 200 reps, 4000 kg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar