onsdag 11 december 2013

HAWAII

Jag har det faktiskt oförskämt bra på semestern. Maui är en ö som enligt mina kriterier har nästan allt. Tropiskt klimat, vackra stränder, fascinerande natur och god mat. Det är USA men ändå inte, den Hawaiianska kulturen lyser igenom och sprider ett lugn även hos oss turister, samtidigt som allt är väldigt enkelt och bekvämt. Perfekt för avkoppling, perfekt för aktiviteter. Jag stormtrivs!



Vi kom till lägenheten måndag natt och för första gången någonsin lyckades jag sova en hel natt efter en så lång flygtur (resan tog ca 30 timmar!). Vaknade pigg och fräsch och tisdagen inleddes med frukost på ett närliggande hotell (jag är officiellt på en IF-paus!). Herregud, HERREGUD vad gott det var. Vi fortsatte med att utforska området, vi var här 4 år sedan men behövde  fräscha upp minnet lite. Shoppade, åt lunch och badade och snorklade sedan i havet. Avslutade med en helt sanslös god middag där jag åt fish tacos med fisken Hebi och grillad ananas. Fisken här är gudomlig, jag vill bara ha mer! Tänkte jag skulle försöka mig på att äta alla av dessa :)



Idag, onsdag, gick vi upp 02:30 för att bli hämtade bussen som skulle ta oss upp för Haleakala, vulkanen som format över 75 % av Mauis nuvarande yta. På vägen upp passerade vi sockerfält som brändes, en del av utvinningsprocessen, det var en syn! Väl uppe på toppen tittade vi på "the pre dawn show" och sedan den mest magnifika soluppgången jag erfarit. Helt otroligt vacker. Efteråt cyklade vi ner för vulkanen i ett hiskeligt tempo, passerade allt från Eukalyptusträd till gårdar som odlade lavendel, hela tiden med utsikt över Maui och flera närliggande öar som Molokini (dit ska vi på lördag!) och Lanai. Under utflykten fick vi mycket bra information om Hawaiis kulturella historia och tips på en mängd sevärdheter. Personalen hade själva växt upp i Hawaii och kunde göra personliga kopplingar till historierna, vilket gjorde
det lite extra intressant och mindre som en ordinär turistattraktion. Lite mer genuint och personligt helt enkelt.Vi kom hem runt lunchtid och ville allra helst sova, men det hade inte varit en bra idé ur jetlagssynpunkt. Istället åkte vi till en närliggande strand och snorklade. Jag kan vänja mig med den här livsstilen, med David och ett par kettlebells här så vore det komplett.

Träningsmässigt har jag inte riktigt kommit igång än, mer än bad och promenader. Lite skönt, men nu börjar kroppen bli rastlös. Köpte en yogamatta igår, har med mig en TRX och är sugen på att löpträna lite. Ska försöka uppdatera bloggen då och då så får jag även lite press på mig att göra något fysiskt. Kommer säkerligen dela med mig av matbilder, men även lite träningslogg och försöka sammanfatta våra upplevelser här.

Några bilder från resan hittills!

Första frukosten!

"Rätta till håret"

 Leka lite

Bästa snabbmaten hittar man på Panda express

Jag har dragit ner rejält på kaffet, dricker ofantliga mängder vatten istället...


Massor av jättesköldpaddor vid lägenheten


Soluppgångsbilder från Haleakala







  Multitasking

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar