torsdag 28 november 2013

Träningsmål, positiv psykologi, Tom kha gai och Bibimbap

Det börjar dra lite i träningsplaneringsnerven nu när allt kring flytt och plugg börjat lugna sig och året närmar sig sitt slut. Har några saker jag hade velat jobba mot att klara under 2014, bland annat muscle-up, renare one-arm push-up och press från kråkan till handstand, så en hel del calisthenicträning lär det bli. Även lite sugen på att fixa "Iron Maiden Challenge" kraven på press med 24 kg, pistol med 24 kg och pull-up med 24 kg kettlebell, så vi slänger in en del kettlebells. Vill fortsätta utvecklas i löpning, marklyft och squat så tunga lyft med skivstång och konditionsträning är även de givna ingredienser. Jag vet vad jag vill åstadkomma i alla fall, nu handlar det mest om att hitta en vettig planering som funkar med vardagen.

Kan för övrigt tipsa om att tänka på din träning i dessa banor - vad vill du åstadkomma. Fokusera på funktion och inte bara utseende. För det första kommer du blir oändligt mycket mer motiverad och för det andra är fokus på kroppens funktion ett av de faktorer som är högst associerade med en positiv kroppsuppfattning. Att fokus på funktion är viktigt för en positiv kroppsuppfattning bland svenska ungdomar bekräftar Jenny Holmqvist Gattario i sin avhandling  "Body image in adolescence - through the lens of culture, gender and positiv psychology". Jenny är doktorand på Göteborgs Universitet och som nu på fredag har sin disputation, tyvärr missar jag disputationen då det krockar med en annan föreläsning av vikt. Hon höll en väldigt intressant föreläsning kring sina forskningsresultat för oss psykologstudenter förra veckan, har tänkt att jag ska skriva lite mer om ämnet snart, men läs gärna själva mer om Kristina och hennes studie här. Rent allmänt är jag väldigt intresserad av positiv psykologi som forskningsområde och när man gör kopplingar mellan kropp och sinne spetsar jag öronen lite extra.

Veckans träning

Några insiktsfulla reflektioner kring veckans träning har jag egentligen inte, förutom att jag är rätt besviken på måndagens snatchtest. Redan efter 10 reps kände jag hur greppet föll, hade inte tillgång till krita. Fick sätt ner hela tiden, fick aldrig något flyt. Får testa igen nästa måndag.


LÖRDAG
Vilodag

SÖNDAG
Yoga

Calisthenic
Handstående
10 varv av:
5 pull-ups
3/3 pistol squtas

MÅNDAG
Snatch
Vikt: 20 kg
Tid: 5 min
Reps: 85

Bodybalance

TISDAG

Löpning (löpband)
Distans: 6 km
Tid: 27:52
Tempo: 4:38 min/km

ONSDAG
RPM - 50 min intervallbaserad spinning

I Köket


I helgen kommer jag stå en del i fitnessmatkassens monter på Fitnessfestivalen och prata mat och bjuda på lite mellanmål. Hoppas vi ses där! Maträtten nedan kommer från just matkassen, Tom kha gai, en stark och smakrik kycklingsoppa med mängder av grönsaker!




Asiatiskt tema i vårt kök denna vecka verkar det som! Takeaway från Hello Monkey när kylen var tom och vi var hungriga, en Bibimbap är aldrig fel. 






1 kommentar:

  1. Kul blogg! Hittade hit genom Styrkelabbet. Är själv psykologstudent och styrke-afficionado. Intressant med kroppsuppfattning i termer av funktion kontra estetik. Kör hårt! /Johan

    SvaraRadera